Czy wiesz, co jest najlepszym lekiem na niepełnosprawność seniora?

Regularna aktywność fizyczna jest niezbędna osobom starszym, ponieważ lepsza kondycja zapewnia wyższy poziom samodzielności i niezależności, podtrzymuje obniżającą się wydolność fizyczną, a tym samym pozwala prowadzić seniorom bardziej aktywne życie.

Aktywność ruchowa, na skutek m. in. lepszego dotlenienia organizmu, wzmocnienia mięśni, lepszej przemiany węglowodanów, białek i tłuszczów czy poprawy ruchomości stawów:

  • Poprawia funkcjonowanie układu sercowo-naczyniowego oraz wydolność tlenową,
  • Pomaga ustabilizować choroby wieku starczego takie jak: nadciśnienie, miażdżyca, cukrzyca, osteoporoza, choroba wieńcowa,
  • Pomaga zniwelować stres oraz zagrożenie otyłością,
  • Przeciwdziała zmianom układu ruchu,
  • Zmniejsza ryzyko infekcji,
  • Pomaga zmniejszyć dolegliwości bólowe mające związek z układem ruchu,
  • Poprawia percepcję wzrokową oraz koordynację psychoruchową,
  • Wspiera rehabilitację społeczną (kontakty towarzyskie w zorganizowanej grupie ćwiczących osób, poprawa poczucia własnej wartości, atrakcyjności i przydatności).

Najwięcej korzyści przynoszą seniorom cztery podstawowe typy ćwiczeń:

  1. Ćwiczenia wytrzymałościowe (poprawa pracy serca, wzrost objętości bogatej w tlen krwi, która przepływa przez serce i mózg): np. codzienny spacer, jazda na rowerze.
  2. Ćwiczenia siłowe (oporowe; podtrzymanie i budowanie masy mięśniowej, wzmacnianie układu kostnego): np. ćwiczenia z ciężarkami lub hantlami, pompki, przysiady.
  3. Ćwiczenia równowagi (utrzymanie równowagi, zapobieganie upadkom): np. stanie na jednej nodze, chodzenie stopa za stopą.
  4. Ćwiczenia rozciągające (zachowanie elastyczności mięśni, zapobieganie upadkom, poprawa ruchomości stawów).

 

Choć tak wiele jest korzyści z regularnej aktywności fizycznej, trzeba pamiętać, że przed rozpoczęciem regularnego treningu senior (szczególnie chorujący na nadciśnienie, cukrzycę, zapalenie stawów) powinien skonsultować się z lekarzem albo rehabilitantem, żeby określić rodzaj i intensywność ćwiczeń. Osoba starsza dowie się wtedy również, jakich ćwiczeń musi unikać i czy konieczny jest nadzór drugiej osoby podczas treningu.

Pamiętajmy, że regularny trening fizyczny to lekarstwo uniwersalne, ogólnie dostępne i tanie. Nie ma niepożądanych skutków ubocznych,  jest uznane przez medycynę, a także sprawia seniorom (i nie tylko) wiele przyjemności.

 

Bibliografia:

Marchewka A., Aktywność fizyczna – oręż przeciw niepełnosprawności osób w wieku starszym [w:] Fizjologia starzenia się. Profilaktyka i rehabilitacja, Marchewka A., Dąbrowski Z., Żołądź J. A. (red.) Warszawa 2013.

 

Leave a reply